SELAMAT DATANG DAN TERIMA KASIH ATAS KUNJUNGAN ANDA KE BLOG KAMI

TERIMA KASIH & SELAMAT DATANG KE BLOG KAMI INI.
KOMPANG POWER BEB..... RUGI KALAU TAK TEMPAH.
SEKIRANYA ANDA BERMINAT.... JADILAH RAKAN facebook KAMI, www.facebook/kompang warisan sinaran suria

Isnin, Jun 21, 2010

Tradisi Berkompang Masih & Akan Berterusan....








Majlis perkahwinan atau persandingan akan sunyi tanpa bunyi-bunyian. Atas keperluan itulah, kompang masih & akan terus menjadi satu keperluan bagi setiap majlis perkahwinan. Itulah tradisinya sejak zaman berzaman.
"Gendang Gendut Tali Kecapi, Takde Kompang Majlis Sunyi Sepi".
Tapi bagi kami... pasukan kompang..."Pat Pat Siku Lipat, Siapa Cepat, Dia Dapat".

SABTU, 12 JUN 2010... Aktiviti Berkompang di majlis perkahwinan diteruskan lagi... dan kali ini di Pekan Air Panas, Labis. Ketibaan kami disambut dengan hujan renyai-renyai. Kami berteduh di bawah pohon kuini yang rendang. Kemudian kami dipanggil ke tempat pengantin bersanggar. Agak jauh juga dari rumah pengantin. Takpe.. nak buat macam mana... ikut ajelah. Menunggu pula di simpang 4.. berlindung dari cahaya panas di tepi pepohon rambutan berbuah muda. "Nasible kau muda...rambutan, kalau dah masak, ada juga yang kena sebat....".
Seperti biasa aje... mula-mula mengarak pengantin diikuti dengan persembahan lagu. Almaklumlah lepas hujan renyai-renyai... bukan main 'bahang'nya. Persembahan tetap diteruskan juga dengan turutan lagu macam biasa. Terpukau juga orang yang mendengarnya... ada yang mendengar sambil memukul meja... mengikuti rentak lagu yang dimainkan. Terhanguk-hanguk kepala pun ada... Yang merewang pun berhenti seketika....
Kompang Warisan Sinaran Suria, Labis.... anda semua memang HEBAT !.

Pon...pon... talipon, main kompang takde gaji pun,
Pah...pah... Latipah, main kompang ikut orang tempah.
Main kompang dapat duit... ketua simpan je dah jadi bukit, repair kompang sikit-sikit... ada baki boleh masuk poket...


SABTU, 19 JUN 2010... Berkompang lagi... kali ini kami kekurangan ahli. Ramai yang sibuk dengan aktiviti/program sendiri. Kami bawa ahli-ahli 'SiCilik' pula. Untuk kali ini, kami dijemput memeriahkan majlis di Taman Mewah, Labis pula. Cuaca panas terik. Mengarak dari surau ke rumah pengantin... kira-kira 100 meter je.. Lagu mengarak pun 'pendek' aje. Lepas tu... cari tapak untuk buat persembahan. kami teruskan persembahan di hadapan pagar rumah tauke cina, berhadapan dengan balai tetamu... curam tempatnya. Takpelah asalkan dapat berteduh... tapi lenguh rasanya kaki kami... maklumlah kaki panjang sebelah.
Inilah kehebatan kami... 8 - 10 orang ahli pun jadi... tetap HEBAT. SiCilik kami juga hebat. Dengan 18 ahli, kami teruskan persembahan hebat kami hingga ke akhirnya. Jemputan tetap terhibur. Ada kalanya... suapan tetamu pun boleh berhenti... terpegun agaknya. Seperti biasa, ada yang mengambil kesempatan.... merakam aksi kami.. buat ole-ole. Rasanya.. dah banyak tempat kami pergi... semuanya merakam aksi kami dengan 'handphone' canggih masing-masing. Emmmm... Rakaman aksi kami tu.... jauh dah perginya, buat koleksi peribadi agaknya... Kehebatan kami !... anda sahaja yang dapat menilainya.

Main kompang terkemut-kemut... pengantin berjalan macam semut, aksi kami dh kena remote... dikelilingi orang macam gula diurung semut.
Pukul kompang dengan tangan... lepas main silalah 'mangan',
Lepas main tak lalu mangan... penatnya bukan tandingan, duduk tersandar air ditangan... waktu balik dapat buah tangan.
Crot.... Crot... perut berbunyi.... dapat boncrot senang hati.... penat bermain kemudian dihargai.
"
Kompang Power Beb... Rugi Kalau Tak Tempah".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan